بیماریها و عوارض متابولیکی استخوانها

بیماریها و عوارض متابولیکی استخوانها

استئوپروز( پوکی و تحلیل غیر طبیعی استخوان )

 

نقطه نظر جراح استخوان و لگن پیرامون ستون پنهان بدن از همه حیث و نقش آن در رابطه با سایر اعضای بدن شنیدنی است . بشنویم و بخوانیم :

 

جالب اینجاست که تمام قدرت حرکتی و پویایی و ایستایی بدن بر محور تمام استخوانهای اندام است و در صورت سلامتی آن در طی فعالیتهای شبانه روزی شاید یکبار هم یادی از این بافت خشن و محکم نکنیم این در حالیست که در طی این مدت بارها جلوی آینه خود را برانداز میکنیم و حتی ناخنها را !

 

به هر حال باید بدانیم که سلامتی استخوان تابع شرایطی است . شرایط زندگی ، محیطی و تغذیه . آیا فکر کرده ایم در مکان جغرافیایی و محیط زندگی چقدر شرایط برای احیا و بقای استخوان مهیاست ؟

 

آیا شرایط استخوان در بدن افرادی که در قطب یخبندان و برفین زندگی میکنند با کسانیکه در ناف آفریقای خورشید زده روزگار میگذرانند ، یکی است ؟

 

آیا مردمان خوش تغذیه اروپایی که تابع رژیم غذایی مناسب میباشند ، با مردمان جهان سومی که بر اثر بی کفایتی برنامه ریزانشان دچار فقر غذایی میباشند یکسان هستند؟

 

چه عواملی یا سواد اجتماعی در کارند که شخصی در جایی از کره خاکی میداند که نقش آفتاب در بدن وی و همینطور میداند که چه سهمی باید از دل خورشید بگیرد تا تبدیل به ویتامین بدنش بکند اما در جای دیگر همین کره خاکی شخص دیگری کودک خود را از بدو تولد در یک اتاق نمور و تاریک به امان خدا رها میکند و غافل از آنکه اولین آسیب به کودک ضربه به استخوانهای بدن نحیف وی میباشد . کودکانی که اولین دردی که میکشند درد استخوان و راشیتیسم است . که در ادامه به آن پرداخته میشود و اما در ابتدا از ( استئوپروز) بیشتر بدانیم .

 

این بیماری یک اختلال متابولیسمی در پروتین میباشد یعنی در تشکیل بستر استخوان و سلامت استخوان اختلال به وجود می آید . 

این مواد ( پروتین ) در حالت طبیعی توسط ( استئوبلاست ) ساخته میشود که برای تکمیل شدن آن جهت تشکیل استخوان ، فسفات کلسیم به آن اضافه میشود .

اما زمانی که به خاطر عدم توانایی استئوبلاستها بستر استخوان تشکیل نشود( استئوپروز) یا همان پوکی استخوان حادث میشود . به عبارتی از عدم توانایی در این فعل و انفعالات چیزی که در استئوبلاست ساخته میشود به طور طبیعی ( کلسیفیه) میشود . 

در نتیجه بر اثر استئوپروز پیری پدیدار شده ، ترشح هورمونهای جنسی کاهش پیدا کرده ، باعث کاهش هورمونهای اندروژن شده ، آغاز دوران یائسگی وحالات بعد از آن شده ، متابولیسم پروتئین ها غیر طبیعی شده ، سوِء تغذیه نمایان شده و بالاخره اتفاقاتی که پوکی استخوان را شامل میشود . 

برای از بین بردن و کاهش و تحت کنترل در آوردن مجموع رخدادهای برشمرده باید جراح استخوان را در کنار خود داشته باشید . 

برچسب ها

دیدگاه خود را بیان کنید

عکس خوانده نمی شود