تا به حال از سندروم پلیکای زانو چیزی شنیده اید؟

تا به حال از سندروم پلیکای زانو چیزی شنیده اید؟

پلیکای زانو کجاست و سندروم پلیکا چیست ؟

باقی مانده زائده پرده ای شکلی از ( سینوویوم ) در قسمت فوقانی داخلی کشکک زانو را ( پلیکا ) میگویند . 

 

تعریف جامع پلیکا توسط جراح استخوان ، لگن و زانو

 

همانطورکه قبلا اشاره شد ، پلیکا زائده ایست که به صورت تاخورده در زانو قرار دارد و باعث جدا سازی کشکک از سطح استخوان ران میشود. در دورانی که جنین در حال شکل گرفتن میباشد ، زانوهای وی توسط تیغه هایی از جنس غشا احاطه شده است . این تیغه ها به سه حفره تقسیم شده اند و تا چهار ماهگی جنین حضور دارند و به تدریج از چهارماهگی به بعد شروع به حذف شدن میکند . اما در حدود بیست الی شصت درصد موارد (سینیویال) در قسمت فوقانی کشکک باقی میماند .

جنس پلیکا یا پرده پلیکا( کلاژن ) بوده و در داخل زانو به شکل بقایای بافت ( سینوویال ) قرار دارد .

 

دلیل به وجود آمدن سندروم پلیکا چیست ؟

 

زمانیکه پلیکا تحت تاثبر ضربات کوچک و بزرگ تحریک شده و چنانچه این تحریکات به شکل مستمر ادامه داشته باشد ، تبدیل به عارضه ای میشود که تحت تاثیر تحریکات مکرر باعث مزمن شدن عارضه میشود .

 در ادامه و به تدریج در داخل زانو یک نوار غیر قابل ارتجاع و سخت از این عارضه به وجود می آید که وجودیت این نوار باعث استرس ثانویه بر زانو شده که معمولا همراه به ( کندرومالسی ) است .

سندروم پلیکا و تفاوت آن با  ( پارگی ) مینیسک زانو 

 

سندروم پلیکا ، دردی است که در داخل زانو رخ میدهد و به آن سندروم پلیکا داخلی نیز میگویند . اما تفاوت سندروم پلیکا با پارگی مینیسک زانو که در ظاهر شباهت بسیاری با هم دارند ، در این است که درد سندروم پلیکا در بالای خط مفصلی احساس میشود ولی درد ناشی از پارگی مینیسک در خط مفصلی زانو رخ میدهد . البته جراح استخوان، لگن و زانو برای تشخیص دقیق ، عکسبرداری ( ام آر آی ) را تجویز میکند .

برچسب ها

دیدگاه خود را بیان کنید

عکس خوانده نمی شود