علائم سندروم پلیکا و مشکلات زانو

در شماره قبلی از سندروم پلیکا مطالبی درج کردیم که : سندروم پلیکا یک زائده ای به شکل پرده تاخورده سینوویومی ( تسمه مانند ) از جنس ( کلاژن) که سبب جدا شدن کشکک از سطح استخوان میشود . در ادامه نظرتان را به مطالب دیگری از سندروم پلیکا جلب میکنیم .

میزان درگیری افراد به سندروم پلیکا

به دلیل شباهتی که سندروم پلیکا به سایر مشکلات زانو دارد ، غالبا پنهان میماند . اما به طور واقع حدود ده درصد از افراد مبتلا به سندروم پلیکا میشوند .

نوع درمان و علائم و علتهای سندروم پلیکا

خوشبختانه در بیشتر مواقع درمان سندروم پلیکا به وسیله فیزیوتراپی و تجویز دارو تحت نظر جراح ارتوپد مداوا میشود و به ندرت اتفاق میافتد که بیمار به عمل جراحی نیاز پیدا کند . سندروم پلیکا به علت استفاده بیش از حد از زانو طی حرکات ممتد به وجود می آید .

این بیماری در قسمت زانو باعث درد و التهاب میشود . همانطور که قبلا توضیح داده شد ، نوع بیماری سندروم پلیکا به پارگی مینیسک شباهت دارد در نتیجه علائم آن نیز شبیه پارگی مینیسک میباشد .

چند نمونه از علائمی که ناشی از سندروم پلیکا به وجود می آید .

• احساس کردن ترکیدگی چیزی در زانو و خالی کردن زانو به دلیل ضخیم شدن پلیکا
  • ایجاد درد در بالای زانو و تورم اندک در ناحیه زانو
  • احساس زانو درد به طور متناوب که این احساس درد در زمان پایین آمدن از پله ها تشدید میشود .
  • در هنگام صبح احساس ترکیدگی چیزی در زانو توام با درد دیده میشود البته در طی ساعاتی و انجام فعالیتهای روزمره به تدریج محو میشود .
  • انجام یک تست فردی که بیمار میتواند به تنهایی اجرا کند . اجرای این تست به نام ( stutler) به این گونه است که بیمار لب تخت نشسته و پاهایش را آویزان میکند طوری که زانوهایش صاف باشند . زاویه پانزده تا چهل و پنج درجه را انتخاب کرده و به آرامی پاهایش را بلند میکند که در این هنگام کشکک به سمت بالا پرتاب میشود . البته بهتر است برای دریافت بهتر این تست با جراح ارتوپد یا فیزیوتراپ برای بار نخست هماهنگ شوید .

1. مریم جهاندیده
      مریم جهاندیده
      من عمل تعویض مفصل زانو داشتم که شکرخدا با دستان توانمند دکتر بهرام بدوحی مورد جراحی قرار گرفتم و بی نهایت راضی بودم.

من هم 1 سال پیش نزد دکتر بهرام بدوحی عمل شدم و نتیجه عالی بود .مهردخت 65 ساله از کرج
      14 شهریور 1401