آب درمانی یا هیدروتراپی چیست ؟

روشی نوین و کارساز برای زانو درد

زانوان سالم و پرتوان تحت نظارت جراح استخوان ، لگن و زانو

بیماری ( استئوارتریت ) یکی از دلایل زانو درد میباشد .

بیماری استئوارتریت یا آرتروز زانو از شایعترین بیماریهای زانو در سراسر جهان میباشد که راحتی از گذران زندگی و احساس رفاه و آرامش را به شدت کاهش میدهد .

این بیماری در صورت پیشروی باعث تخریب غضروفهای مفصلی شده و عملکرد یک زانوی سالم را کاهش میدهد . چیزی که واضح است اجتناب و دوری از فعالیتهای روزمره ، بستر ساز تخریب مفاصل زانو میشود . به عبارتی تنبلی پیشه کردن !

در نتیجه انجام به موقع فعالیتهای ورزشی به شکل مستمر با برنامه منسجم به طور اصولی و صحیح میتواند برای پیشگیری و حتی درمان این بیماری مفید واقع شود .

در واقع دنیای پزشکی به این نتیجه رسیده که پیشگیری آرتروز زانو و حتی آرتروز لگن ، می تواند بدون استفاده از دارو درمانی به تمرینات آب درمانی رو آورد و با رعایت آموزه های درست ، این شیوه را در دستور کار قرار داد.

خاصیت هیدروتراپی ( آب درمانی )

فعالیت و ورزش درمانی در محیط مناسب پر از آب برای بیماران درگیر با آرتروز زانو به خصوص افراد مسن ، فراهم شدن یک شرایط ایده آل است. هیدوتراپی یا آب درمانی به دلیل ایجاد شرایطی که بیمار نسبت به سنش در آب دچار کاهش وزن میشود ، میتواند در آب فعالیتهای لازم را در جهت بهبودی زانو درد انجام دهد .

زمانی که بیمار از کمر به پایین در آب قرار بگیرد به خاطر خاصیت آب نزدیک به پنجاه درصد از وزن خود را از دست میدهد و چنانچه از گردن به پایین در آب قرار بگیرد تا نود درصد از وزن خود را سبکتر احساس میکند در نتیجه این شرایط فرد بیمار را برای فعالیت ورزشی در آب و انجام یک هیدروتراپی ایده آل آماده میسازد .

حرکات ورزشی و تمرینات عضلانی برای بهبودی زانو درد و کاهش درد زانو ، حداقل باید در طی هفته دو تا سه بار و در طی سه الی شش ماه به طور منظم اجرا شود .

این تمرینات به خاطر فشار آب و مقاومتی که در برابر انسان ایجاد میکند برای تقویت عضلات بسیار مطلوب بوده و فرد مبتلا به زانو درد به طور طبیعی درد ناشی از زانو درد را کمتر احساس میکند و همین مورد ایجاد انگیزه میکند تا فعالیت خود را افزایش دهد . این ویژگی به خاطر کاهش نیروی جاذبه است که در آب اتفاق می افتد .

البته باید در نظر بگیریم این تمرینات و فعالیتها باید تحت نظر جراح استخوان و زانو و لگن باشد تا چنانچه نحوه ادامه دادن یا تغییرات فعالیتها ورزشی در آب نکته ای باید بازگو شود حتما دکتر ارتوپد یا جراح استخوان و زانو بیمار را راهنمایی کند .