آشنایی با رباطها در مفصل زانو

آشنایی با رباطها در مفصل زانو

وظایف رباطهای صلیبی و لیگامان ها در جهت حراست از زانو

 

جراح استخوان ، لگن و زانو از اهمیت وجودی رباطهای زانو و لیگامان های همراه آن و همچنین بافتها مطالبی را ارائه میدهد .

 

کشیدگی و پارگی رباط صلیبی چیست ؟

 

یکی از دردناکترین اتفاقات برای مفصل زانو، پارگی رباط صلیبی میباشد . پارگی رباط صلیبی غالبا بر اثر پیچ خوردگی مفصل زانو رخ میدهد . بر اثر حادثه ای این چنینی ، مفصل زانو ناپایدار شده وفرد آسیب دیده دچار لنگی همراه با درد میشود .

جهت درمان پارگی رباط صلیبی  و کشیدگی ، امکان دارد در وهله نخست با تمرینات ارتوپدی زیر نظر پزشک ارتوپد و حرکات توانبخشی به همراه استراحت بیمار رو به بهبودی برود . چنانچه این موارد جوابگو نباشد ، جراح استخوان و زانو مبادرت به عمل جراحی کرد و شاید تعویض رباط صلیبی را در برنامه جراحی خود قرار دهد .

 

با رباط صلیبی بیشتر آشنا بشویم .

رباط ها به همراه لیگامان ها اطراف و درون مفصل زانو به مانند رشته های طنابی و بافتهای محکم و پیچیده شده و از مفصل زانو مراقبت میکنند .

وظیفه رباطها نگهداری و حراست از مفاصل بوده تا بیش از حد از مسیر خود خارج نشده و تحرک خطر ساز و مشکل آفرین نداشته باشند . 

به طور کلی رباطها در برابر کششها و رفتارهای پر خطر مقاومت کرده و سعی میکنند تا از مفاصل مراقبت بکنند . مفاصل زانو یکی از پرتحرک ترین و ناپایدارترین مفاصل بدن میباشد و همواره در معرض خطر و آسیب دیدگی میباشد از این رو اطراف زانو چهار دسته رباط وظیفه نگهداری از مفاصل را دارند.

چهار دسته رباطها عبارتند از :

  • رباطهای طرفی خارجی
  • رباطهای طرفی داخلی
  • رباط صلیبی قدامی ( جلویی )
  • رباط صلیبی خلفی ( پشتی )

طرز قرار گرفتن و تعاریف آنها بسیار پیچیده و شگفت انگیز است . لیگامانهای صلیبی قدامی هم سو با لیگامانهای مایل داخلی وظیفه کنترل حرکت ساق پا به سمت جلو و همچنین کنترل حرکت زانوبه سمت جلو را دارد . این در حالیست که رباط صلیبی درون مفصل زانوبه صورت مایل قرار گرفته است . یعنی همزمان رباطهای صلیبی و لیگامانها از بیرون و درون مراقبت از مفاصل زانو را به عهده دارند .  

در شماره های بعدی بیشتر با رباطها و عملکردهای آن آشنا میشویم و بیشتر آگاه میشویم که چه اندازه مفاصل برای حرکت افراد مهم است در نتیجه با کوچکترین ضربه ای حتما جراح متخصص استخوان و زانو و یا پزشک ارتوپد را در جریان قرار دهیم .

 

 

برچسب ها

دیدگاه خود را بیان کنید

عکس خوانده نمی شود