آشنایی با عوارض پارگی رباطهای صلیبی

آشنایی با عملکردهای جراح استخوان ، لگن و زانو

در چه مواقعی از پزشک و جراح ارتوپدباید کمک گرفت

عوارضی که غالبا باعث پارگی رباط صلیبی میشوند ، عبارتند از تصادفاتی که مستقیما زانو را مورد حمله و ضربه قرار میدهد و یا ضربات ناگهانی و سخت به زانوها که موجب آسیب دیدگی رباطهای صلیبی داخلی و خارجی شده و همینطور بافتهای اطراف و لیگامانها نیز متاثر خواهند شد .

به طور کلی رباط صلیبی چه داخلی و چه خارجی ذاتا مستعد پارگی میباشند و همواره در معرض خطر و آسیب دیدگی بوده و غضروفهای مفصلی و مینیسکها را متاثر میسازند .

علتهایی که رباطها را تهدید کرده و خطر آسیب دیدگی را به دنبال دارد ، خطر سقوط ، بی مبالاتی در ورزش و حوادثی که وسائل نقلیه در آن دخیل باشند .

میزان آسیب دیدگی در سه حالت تعریف میشود .

حالت اول که رباطها دچار کشیدگی شوند اما زانو همچنان پایدار و ثابت باقی بماند . این حالت زیاد حاد نمیباشد

حالت دوم رباطها در موقعیت پارگی قرار بگیرند.

حالت سوم که حالتی حاد میباشد ، رباطها دچار پارگی شده و زانو هم ثباتش را از دست داد و ناپایدار شود .

تشخیص پارگی رباطهای صلیبی

جراح استخوان ، لگن و زانو برای تشخیص دادن اینکه رباط های صلیبی دچار پارگی شده اند یا نه ، مراحلی را دنبال میکند .

• جویا شدن و دریافت شرح حال و موقعیت بیمار
  • به کارگیری معاینات فیزیکی
  • تجویز و استفاده از تصاویر اشعه ایکس ، سی تی اسکن و ام آر آی
  • انجام رادیوگرافی ساده
  • و آخرین مرحله انجام آرتروسکوپی میباشد . در این مرحله جراح استخوان ، لگن و زانو به صورت مستقیم با آرتروسکوپ ، پارگی رباط را مشاهده و از موقعیت بیمار مطلع میشود .

کاربرد زانوان سالم و قوی در انجام فعالیتهای روزانه بسیار زیاد است . در صورت کوچکترین ضربه و احساس درد ، برای اینکه دچار درد مزمن نشویم حتما خود را به جراح استخوان ، لگن و زانو یا پزشک ارتوپد نشان دهیم