درمان پارگی رباط صلیبی

درمان پارگی رباط صلیبی

جراح استخوان ، لگن و زانو برای درمان پارگی رباط صلیبی چه میکند ؟


چنانچه در به غیر از پارگی رباط صلیبی ، عارضه دیگری دیده نشود و با توجه به شدت آسیب دیدگی و سن و شغل بیمار ، روش درمان انتخاب میشود. اگر بیمار فرد مسنی باشد که نیاز به فعالیتهای روزمره آنچنانی نداشته باشد و زندگی آرام و طبیعی داشته باشد ، معمولا نیاز به عمل جراحی نداشته و با رعایت موارد ارتوپدی و تمرینات فیزیکی زیر نظر پزشک ارتوپد سعی میشود تا به مرور بهبودی خود را به دست بیاورد . 

اما چنانچه جوانی دچار پارگی رباط و آسیب دیدگی لیگامانها شده باشد و با اینحال نیاز داشته باشد تا سریعتر به جامعه فعالیتی برگردد ، قطعا نیاز به عمل جراحی خواهد داشت .

به طور کلی اگر علاوه بر پارگی لیگامانها ، آسیبهای دیگری به بافتهای زانو وارد شده باشد ، قطعا عمل جراحی بهترین روش درمان میباشد .

امکان دارد در مواقعی پارگی رباط به صورت کنده شدن بخشی از استخوان در محل در محل اتصال رباط باشد در این صورت برای ترمیم و گرفتن نتیجه بهتر ، قسمت  شکسته شده با پیچ فیکس شده تا به هم متصل شوند .

 در شیوه درمان بدون عمل جراحی ، بیمار به تدریج به فعالیتهای روزمره خود برمیگردد . جراح استخوان ، لگن و زانو یا پزشک ارتوپد برای توجیه این روش معتقدند که کاهش درد بیمار کنترل تورم به مرور به دست میآید و همینطور حرکت مفصل به صورت کامل ، بهبود و استقامت و ثبات مفصل و بازگشت توانایی حصل خواهد شد . به هر حال تشخیص نهایی برای نحوه درمان باید تحت نظر جراح استخوان و زانو و یا پزشک ارتوپد صورت پذیرد .

به چند روش درمان بدون عمل جراحی اشاره میشود .

  • فیزیوتراپی زانو ، برای درمان پارگی رباط صلیبی انجام حرکات ورزشی و روشهای فیزیوتراپی میتواند مثمر ثمر باشد .
  • دارو درمانی ، یکی از درمانهای پارگی رباط صلیبی تزریق ( پی آر پی ) یا پلاسمای غنی شده از پلاکت میباشد .
  • تزریق گاز اوزون برای درمان پارگی رباط صلیبی و دیگر مشکلات زانو در نظر گرفته میشود .

همینطور انجام تمرینات و فعالیتهای ورزشی ، تزریق استروئید و تجویز و به کارگیری زانو بندهای طبی و مخصوص از دیگر ابزارهای درمان میباشد .

در پایان باید اشاره شود که برای جلوگیری از پارگی رباط صلیبی باید به پرورش ماهیچه های زانو پرداخته شود . عملیات کششی و نرمشهای روزانه برای آماده سازی رباطها یکی از راههای پیشگیری میباشد . تمرینات کششی باعث استقامت ماهیچه ها خواهد شد . ورزش ممتد یکی از بهترین شیوه حراست از زانوها میباشد اما باید در نظر داشت که نباید به یکباره ورزشهای سنگین را برای شروع انتخاب کرد . 

زانوهای سالم یکی از عضوهای تاثیر گذار برای فعالیتهای روزانه میباشند حتما با مشاهده کوچکترین موردی ، جراح استخوان ، لگن و زانو یا پزشک حاذق ارتوپد را در جریان قرار دهید .

برچسب ها

دیدگاه خود را بیان کنید

عکس خوانده نمی شود