در چه مواقعی از آرتروپلاستی یا تعویض مفصلی زانو استفاده میشود ؟

در چه مواقعی از آرتروپلاستی یا تعویض مفصلی زانو استفاده میشود ؟

نقش محوری مفصل زانو در بدن و اهمیت آن در تحمل وزن بدن

 

به عمل تعویض مفصل ناحیه زانو ( آرتروپلاستی ) نیز گفته میشود . آرتروپلاستی زمانی انجام میشود که قسمتی از زانو آسیب ببیند که بر اثر این اتفاق درد ناشی از آن غیرقابل تحمل خواهد بود . برای درمان آن از تعویض مفصل مصنوعی و جایگزین کردن آن با مفصل آسیب دیده استفاده میشود .

افراد بالای شصت سال غالبا دچار این آسیب دیدگی شده و زانوهایشان انحراف پیدا میکنند و یا احتمال ضربدری شدن یا به شکل پرانتزی شدن در بیایند .در نتیجه عمل تعویض مفصل مصنوعی برای این افراد جهت درمان و کاهش درد به کار گرفته میشود . ایجاد دردهای شدید و غیر قابل تحمل دلیل این افراد برای مراجعه به دکتر استخوان و زانو میباشد . 

این درد ها ناشی از سائیدگی به وجود آمده در زانوها بوده که بالا رفتن سن هم مزید بر علت میباشد . علل دیگری چون تصادفات ، داشتن بیماریهای مزمن هم سبب به وجود آمدن آسیب دیدگی میباشد .

قسمتهای زانوان :

به طورکلی باید گفت زانوها ازچهار قسمت ( کشکک ) ( فموران ) ( درشت نی ) و ( رباط ها و تاندون ها ) تشکیل شده اند .

 

وزنی که مفصل زانو تحمل میکند :


مفصل زانو علاوه بر اینکه پرتحرکترین و ناپایدارترین و مهمترین مفصل های بدن است ، باید گفت که در مقابل سایر مفاصل نیز بیشتر در معرض  آسیب دیدگی و خطر قرار دارد . این مفصل نقش به سزایی در حرکت و جابجایی برای فعالیتهای روزانه هر فردی دارد و این در حالیست که متحمل وزن های زیادی در قیاس با سایر مفاصل ، میباشد .

در هنگام راه رفتن یک و نیم برابر وزن انسان نیرویی است که روی مفصل زانو وارد میشود و در هنگام بالا رفتن از پله تا چهار برابر وزن نیرو روی مفصل وارد شده و حتی در هنگام نشستن تا هشت برابر وزن انسان ، نیرویی است که روی مفصل وارد شده و مفصل زانو باید آن را تحمل کند .

با این تعاریف آیا از ویژگی و اهمیت زانو دچار شگفتی نمیشویم و آیا نباید از این عضو ارزشمند به نحو احسنت مراقبت کرد . بهترین روش ، مشاوره گرفتن از جراح استخوان ، لگن و زانو و همچنین پزشک ارتوپد برای اطلاع از نحوه برخورد با زانوها و مفاصل آن میباشد . 

 

برچسب ها

دیدگاه خود را بیان کنید

عکس خوانده نمی شود