آشنایی با آرتروپلاستی

توصیه جراح استخوان ، لگن و زانو در رابطه با تعویض مفاصل

در شماره قبل با آرتروپلاستی یا تعویض مفصل مصنوعی زانو آشنا شدم و اما در ادامه جراح استخوان و زانو نکاتی را به بیماران مستعد و نیازمند بازگو میکند. تاکید پزشکان از بیماران کاهش وزن است تا فشار کمتری روی زانوهای آسیب دیده بیافتد . همچنین تغذیه مناسب و انجام ورزشهای مناسب و اصولی به صورت مداوم نیز در دستور فعالیتهای روزمره خود داشته باشند .

به طور کلی بیماریهایی که باعث شدت گرفتن درد زانو میشوند علاوه بر سائیدگی آرتریت و نظیر آن میباشند . به این خاطر بیمار مجبور میشود تا برای تعویض مفصل اقدام کند .

زمانیکه مفصل زانو آسیب دیده باشد ، بیمار با مصرف داروهای ضد التهابی و مسکن سعی میکند تا قدری از شدت درد بکاهد . اما استفاده از این داروها موقتی بوده و خاصیت خود را از دست خواهند داد . به هر حال بیمار چاره ای ندارد تا اقدام به عمل آرتروپلاستی بکند . این در حالیست که به خاطر درد شدید و مانع از فعالیت روزمره بیمار باید نزد جراح استخوان و زانو رفته و با تجویز پزشک عمل آرتروپلاستی انجام گیرد .

البته باید در نظر داشت با اینکه عمل توسط متخصص استخوان و زانو انجام میگیرد اما این عمل به تنهایی نمیتواند ضامن بهبودی کامل باشد . در نتیجه بعد از عمل ، بیمار باید تحت درمان مستمر و مداوم بوده و از خدمات توانبخشی تا بهبودی کامل بهره بگیرد . همچنین علاوه بر تغذیه مناسب بعد از عمل از طرف خانواده ، رعایت حرکتهای توانبخشی که توسط جراح و پزشک ارتوپد تاکید شده ، به طور مداوم در منزل انجام شود .

در افراد مسن اغلبب درد زانو بر اثر پارگی رباط یا آسیب دیدگی غضروف اتفاق می افتد . این درحالیست که بیماریهایی نظیر نقرس ، آرتروز و مواردی عفونت زا نیز به موازات درمان بیمار در منزل قابل رسیدگی و مداوا میباشد .

به هر حال باید در نظر داشت تعویض پروتز یا مفصل مصنوعی زانو از طول عمر بالایی برخوردار بوده و تفاوتی با مفصل اصلی نداشته و دیگر نگرانی توسط بیمار بیهوده میباشد .

اما در طول درمان و بعد از آن بهتر است رابطه بیمار با جراح استخوان و زانو و پزشک ارتوپد برای ویزیت و آگاهی از وضعیت بیمار ، حفظ شود .