تزریق ژل هیالورونیک اسید ، روشی مفید برای کاهش درد زانو

چه افرادی از نظر جراح استخوان ، لگن و زانو نیاز به تزریق ژل هیالورونیک اسید دارند ؟

مفصل زانو یکی از مهمترین مفاصل بدن میباشد .این مفصل همواره در حال فعالیت بوده و علاوه بر انجام حرکات سنگین و سبک ، متحمل اجسام سنگین و سبک هم میباشد . در نتیجه میتواند آسیب پذیر هم باشد . یکی از موارد آسیب دیدگی امکان ضربه خوردن به مفصل بوده یا تحت حرکات سخت آسیب دیدگی غضروفها را به دنبال داشته باشد . چنانچه این آسیب دیدگیها در مرحله سخت و حاد باشد نیاز به عمل جراحی داشته یا حتی توسط جراح استخوان ، لگن و زانو نیاز به تعویض مفصل مصنوعی گردد .

اما با توجه به مراحل این اتفاقات ، با تشخیص پزشک زانو تزریق ژل هیالورونیک اسید تجویز شود تا شاید بهبودی حاصل شود یا حداقل شدت درد کاهش پیدا کرده تا شرایط عمل برای بیمار هموار شود . به عبارتی با تزریق ژل هیا لورونیک اسید ، میتوان زمان عمل را به تعویق انداخت .

چه افرادی نیاز به تزریق ژل هیالورنیک اسید پیدا میکنند ؟

• افرادی که سطح مفصل داخلی آنها دچار آسیب دیدگی سطحی شده باشند.
  • افرادی که در مرحله نخست بیماری آرتروز زانو قرار گرفته و درد ناشی ازآن به شدت احساس شده باشد . این دسته از بیماران برای کاهش درد و حتی برای امکان بهبودی بیماری آرتروز خود به تزریق ژل هیالورونیک اسید توسط پزشک متخصص روی بیاورند .
  • چنانچه بیماری آرتروز پای بیماران شدت گرفته باشد و نیاز به جراحی پیدا کرده باشند ولی به دلایلی قصد دارند که زمان عمل جراحی را به تعویق بیاندازند با تزریق ژل هیالورونیک اسید تا حدودی بر درد چیره شده تا فرصتی فراهم بشود تا عمل جراحی انجام گیرد .

افرادی که روی غضروف زانوی خود فشار وارد میکنند بالطبع باعث تخریب غضروف زانو شده و ادامه داشتن این معضل امکان وقوع بیماری استئوآرتریت برای بیمار بالا میرود . این اتفاق شامل افرادی است که درگیر ورزشهای جهشی و پرشی میباشند . جوانان ورزشکار بیشتر مستعد این خطر بوده و همینطور افرادی که در طول فعالیتهای روزمره چنین رفتار هایی دارند . این افراد فعالیتهایی از قبیل پریدن ، دویدن ، چرخیدن و امثالهم در طول برنامه ورزشی و فعالیتی خود دارند .

چنانچه این افراد و ورزشکاران جوان احساس درد در ناحیه غضروف زانو بکنند با تایید جراح استخوان ، لگن و زانو ، با تزریق ژل هیالورونیک اسید قدری درد را کاهش بدهند . البته این امکان میرود که در صورت تداوم عملیات ورزشی و تحت فشار قرار دادن غضروف آسیب دیدگی جدی شده ودر آن صورت با مراجعه به جراح استخوان و زانو تدبیری اندیشه شود.