آرتروز در میانسالی

آرتروز در میانسالی

مفاصل زانو ، گنجینه ای مهم و ارزشمند برای پایداری و استواری بدن

 

جراح استخوان ، لگن و زانو از اهمیت حفظ و حراست مفاصل زانو میگوید

 

در شماره های قبلی اشاره شد که از سنین میان سالی تا کهنسالی ، خطر آسیب دیدگی مفصل زانو بسیار بالاست و حتی بهانه پیری کافیست تا فرد آسیب دیده نیاز به تعویض مفصل زانو بنماید . 

اما این مطالب به این معنا نیست که مفاصل در سنین جوانی که سرشار از قدرت و پویایی و حرکت میباشند ، نیازی به مراقبت نداشته باشند . بلکه باید اشاره شود مفصل زانوی جوانان علاوه بر مراقبت برای دوری از آسیب دیدگی که غالبا در ورزشهای سنگین رخ میدهد ، به خاطر هیجانات لازمه سنی بیشتر از سایرین در معرض تصادفات میباشند که گاها منجر به صدمه دیدن زانوها و مفاصل میشوند . در مجموع جوانان باید آگاه باشند در صورت وقوع آسیب دیدگی مفصل زانو و درمان آن ، همواره درلایه هشدار قرار دارد ، چون این دسته از جوانان بیشتر از سایرین در پیری تا سه برابر دچار معضل مفصل زانو شده و چاره ای ندارند تا نسبت به تعویض مفصل زانو اقدام کنند . حتی میتوان گفت به خاطر این آسیب دیدگی مزمن و حساسیت زانوان ، مستعد بیماری استئو آرتریت میباشند . در ضمن افرادی که در بزرگسالی دچار آسیب دیدگی مفصل زانو بشوند تا پنج برابر بیشتر از سایرین و هم سن و سالان خود ، مبتلا به بیماری آستئو آرتریت میشوند .

 

از این رو جراحان استخوان ، لگن و زانو برای اینکه دامنه خطر ورزشهای غیر اصولی را پایین آورده و ریسک آسیب دیدگی را کاهش بدهند ، مواردی را پیشنهاد میدهند .

  • در هنگام پریدن و جهش ورزشی ، حتما سعی کنید زمان فرود آمدن زانوان خود را خم کنید .
  • در زمان حرکات کششی و نرمش که قصد دارید اندامتان را به چپ و راست بچرخانید ، سعی نمایید پاها و زانوان خود را ثابت نگه دارید و مانع از چرخیدن زانوها بشوید .
  • قبل از ورزش حتما مراحل نرمش را طی کنید حتی برای انجام ورزشهای سبک چون بازی گلف . 
  • بعد از انجان ورزشهای سنگین حتما بدنتان را گرم کنید .
  • در هنگام ورزش حتما از کفشهای ورزشی مناسب استفاده نمایید . چنین کفشهایی در مقابل اسیب دیدگی مقاوم بوده و در برابر ضربه پذیری بسیار پایدار میباشد .
  • در هنگام دویدن ترجیحا روی آسفالت و زمینهای خشن مانند بتنی اجتناب ورزید . سعی کنید زمینهایی که کمی نرم هستند استفاده کنید .
  • زانوان خود را در عملیات ورزشی بیش از نود درجه خم نکنید .

 

در صورت آسیب دیدگی مفصل زانو حتما از جراح استخوان ، لگن و زانو مشورت بگیرید تا در صورت لزوم برای درمان تدبیری بیاندیشد . 

 در هنگام ورزشهای پر برخورد حتما با استفاده از بریس میزان ریسک از آسیب دیدگی و خطر آسیب دیدگی مفصل زانو را کاهش بدهید . این عمل برای تثبیت و پایداری پاها بخصوص زانوها بسیار حائز اهمیت میباشد .

 

 

 

برچسب ها

دیدگاه خود را بیان کنید

عکس خوانده نمی شود