مواد مغذی برای جلوگیری از آرتروز

مواد مغذی برای جلوگیری از آرتروز

چه روشهای غذایی را جراح استخوان ، لگن و زانو برای معضلات آرتروز و درد مفاصل پیشنهاد میدهد .

 

همانطور که میدانید علت بیماری آرتروز به مواردی چون ، خشکی مفاصل  بی تحرکی ، صدمات ناخواسته و بالا رفتن سن در ارتباط است . اما متاسفانه هیچ رژیم غذایی برای جلوگیری از ابتلا به آرتروز وجود ندارد . اما میتوان با مصرف خوراکی های خاصی تا حدودی احتمال درگیری با آرتروز را کاهش داد . 

 

الف : ویتامین ( دی ) و کلسیم

 

پیشنهاد میشود که از مکمل های ویتامین ( دی ) استفاده شود . این مکمل ها به کاهش درد زانو ناشی از آرتروز کمک میکنند . البته نباید از خاصیت تابش نور خورشید غافل بود و هر انسانی بیشترین ویتامین ( دی ) را از آفتاب میگیرند که افراد مبتلا به آرتروز مستثنی نیستند . در ضمن با تجویز پزشک میتوانند از داروهای کلسیم دار نیز استفاده نمایند . در ادامه باید گفت با مصرف ماهی خال مخالی ، ماهی سالمون ، ماهی تن و ماهی ساردین که از دسته ماهیهای چرب میباشند ، تا حدودی از پیشروی آرتروز جلوگیری کرد . شیر غنی شده با ویتامین ( دی ) و تخم مرغ نیز به این رژیم غذایی کمک شایانی میکنند .

 

 

ب : کنترل قند خون

طی تحقیقاتی مشخص شده نیمی از افرادی که دچار دیابت میباشند ، مبتلا به آرتروز شده اند . دیابت باعث میشود غضروفها تحلیل و ضعیف شوند . همینطور دیابت باعث تحریک سیستماتیک در بدن میشود به این خاطر آسیب دیدگی مفاصل به خاطر دیابت بالا میرود . در کل دیابت که بر توانایی بدن در تنظیم قند خون تاثیر منفی میگذارد ، احتمال درگیر شدن با بیماری استئو آرتریت را به شدت بالا میبرد . دلیل آن بالا بودن سطح قند خون بوده و باعث افزایش سرعت شکل گیری برخی از مولکولها بشود . این اتفاق بین غضروفها نسبت به فشارهای مکانیکی حساستر خواهند شد . 

 

چنانچه فردی به استئو آرتریت مبتلا شده باشد میتواند از روشهای ذکر شده بهره ببرد تا درد ناشی از آرتروز را کاهش بدهد . 

همچنین میتوانند برای گرفتن نتیجه بهتر ، به طور موازی با مشورت گرفتن از جراح استخوان ، لگن و زانو مبادرت به اقدامات درمانی دیگر بکند . در این مواقع پزشک با تجویز داروهای مسکن و تزریق ( کورتیکو استروئید ) بیمار را یاری بدهد . همینطور به دلیل زیر نظر بودن پزشک ، در صورت لزوم با تشخیص جراح استخوان ، لگن و زانو اقدام به تعویض مفصل آسیب دیده نماید .

 

 

برچسب ها

دیدگاه خود را بیان کنید

عکس خوانده نمی شود