آیا تعویض مفصل لگن صرفا شامل سالمندان است ؟

آیا تعویض مفصل لگن صرفا شامل سالمندان است ؟

مطالبی از جراح استخوان ، لگن و زانو درباره ویژگیها و معضلات لگن مصنوعی

 

قبل از آغاز موضوع بحث این شماره ، در پستهای گذشته در رابطه با بیماریها و آسیبهای مفاصل استخوان لگن و زانو ، اشاراتی شد که در راستای آن ، واقف شدیم بهتراست تمام افراد مخصوصا جوانان در دوران جوانی به شدت از استخوانهای بدن و مفاصل خود چون سایر اعضای بدن ، مراقبت کرده و برای سلامت نگهداشتن مجموعه قسمتهای اندام ، به طور مرتب و طی یک برنامه ریزی با ویزیت کردن نزد متخصص استخوان ، لگن و زانو و مشورت کردن با وی همیشه استخوانها و مفاصل سالم داشته باشند تا هیچگاه به پوکی استخوان مخصوصا در کهنسالی دچار نشده ونیاز به عمل جراحی تعویض مفصل لگن نداشته باشند . در این سلسله مشورتها فرد مراجعه کننده درمی یابد چگونه باید با سیستم استخوانی و حرکتی خود رفتار کند چه از نظر ورزشی ، رفتارهای فیزیکی و حرکتی .

همواره باید همه بدانیم با گذر عمر یکی از قسمتهایی که دچار فرتوتی و آسیب دیدگی میشود ، استخوانها و مفاصل میباشد . در اینصورت علاوه بر درد کشیدن و صرف هزینه بالا ، احتمال درگیرشدن با عوارضهایی هم خواهیم شد . پس نباید به این مهم ، بی اعتنا نباشیم .

 

با توجه به پیش گفتار ، بحث این شماره را با عوارض و فواید تعویض مفصل مصنوعی ( پروتز ) شروع میکنیم .

 

 آیا فقط سالمندان نیاز به تعویض مفصل لگن پیدا میکنند ؟

غالبا افراد بالای شصت و شصت و پنج سال به خاطر گذر عمر و پوکی استخوان ، نیاز به تعویض مفصل لگن پیدا میکنند اما جوانان هم به دلایلی شامل این امر شده و کاندید تعویض میباشند . چنانچه جوانی به دلیلی مفصل خود را تعویض نماید به خاطر حضور در فعالیتهای اجتماعی و تحت فشار دادن مفصل لگن تعویضی ، باعث فرتوتی و فرسودگی و در نهایت از بین رفتن مفصل میشود و به ناچار باید مجددا تعویض مفصل جدید را تکرار کند اما چنین اتفاقی برای افراد کهنسال غالبا رخ نمیدهد و دلیل آن هم سکون در زندگی روزمره میباشد .

در قسمت بعدی با قسمتهای تشکیل دهنده مفصل مصنوعی ( پروتز ) و فوائد و مضرات تعویض با مطالب جراح استحوان ، لگن و زانو آشنا میشویم .

 


برچسب ها

دیدگاه خود را بیان کنید

عکس خوانده نمی شود