درمان کمر درد در کودک و نوجوانان

از تجربیات و هشدارهای جراح استخوان ، لگن و زانو سود ببریم

در زمان وقوع کمر درد و بیش از اینکه به استخوانها و ستون فقرات آسیب جدی وارد شود ، باید آنرا جدی گرفت و برای رفع آن اقدام کرد .

به طور کلی کمر درد نزد کودکان و نوجوانان اغلب موقتی بوده و بدون درمان جدی ، مرتفع میشود . دلایل رخ دادن کمر درد که بارها به آن اشاره شده است ، حمل بار غیر استاندارد توسط کودک و نوجوان بوده که شایع ترین آن حمل کوله پشتی درسی میباشد که متاسفانه مشاهده شده که در برخی از کوله ها تا وزن ده کیلو حجم بار بوده که این مورد اشتباه هر روزه تکرار میشود .

فعالیتهای ورزشی غیر اصولی و بیش از اندازه هم امکان دارد به کمر درد منجر شود .

در مجموع اگر تشخیص داده شود که کمر درد بر اثر یک بی احتیاطی ساده رخ داده است که منجر به رگ به رگ شدن مفاصل شده یا محل مذکور دچار کشش نامطلوب شده باشند درمان آن ساده بوده که انجام ورزش سبک در منزل زیر نظر یک فیزیوتراپیست کافی میباشد همچنین مصرف داروهای ضد التهابی و غیر استروئیدی ، داروهای مسکن و ضد درد هم به روند بهبودی کمک میکند .

اما چنانچه درد کمر کودک و نوجوان طولانی شود باید نوع درد بررسی شده و دوره درمانی را جدی دنبال کرد . به چند مورد اشاره میشود .

• با اینکه کمر در حال درد کشیدن میباشد اما میتوان با تمرینات سبک ورزشی که درد را تشدید نکند از ثابت ماندن بدن جلوگیری کرد . البته باید در نظر داشت فعالیتها نباید سنگین و خشن مانند دویدن ، پریدن و گردش های سریع اندام و چرخش های سریع و تند در ناحیه کمر باشد.
  • مورد دیگردر چند روز نخست پدیدار شدن درد ،  با استفاده از پدهای حرارتی و یا کیسه آبگرم ، محل درد را ماساژ داده تا درد التیام پیدا کند اما چنانچه محل درد متورم و ملتهب باشد این عمل نباید انجام شود .
  • مصرف داروهای استامینوفن یا ایپوبروفن میتواند به کاهش درد کمک کند . البته اندازه و میزان مصرف با توجه به وزن و سن کودک و نوجوان در نظر گرفته میشود . بهره بردن از پمادهای ضد درد و مسکن نیز کارساز است . به هر حال چه این نوع دارو برای این درد یا هر دارویی برای هر دردی باید با نظر دکتر مسئول تجویز شود .
  • چنانچه مدت درد طولانی شود با مشاوره از جراح استخوان ، لگن و زانو میتوان از یک فیزیوتراپ مجرب سود جست . فیزیوتراپ با تمرینات کششی و قدرتی در جهت بهبودی روند سریعتری را انجام میدهد .
  • چنانچه تشخیص داده شد که محل درد به خاطر وجود تومورمیباشد یا دیسک کمر دچار فتق شده باشد و همینطور اختلالات و انحرافات ستون فقرات که به آن ( اسکولیپوز ) هم میگویند ، عامل درد و ایجاد مشکل باشد باید توسط جراح کمر درد و یا جراح استخوان ، لگن و زانو جراحی شود .

در پایان اشاره به این امر ضروری است که صرفا نباید به خاطر اینکه کودک یا نوجوان به خاطر دارا بودن نیروی جوانی و اینکه قدرت دوران شبابی را تجربه میکند به سلامت وی بی توجه بود . بررسی سلامت استخوانها ، مفاصل زانو توسط متخصص جراح و پزشکان ذیربط لازم است . همینطور نقطه نظرات یک فیزیو تراپیست مجرب نیز خیال والدین را آسوده میکند .