دنیای استخوان ها

دنیای استخوان ها

دنیای استخوانها ، آشنایی با بیماریها و عوارض استخوانی

دوباره میسازمت وطن ، اگر چه با خشت جان خویش

خیمه به سقف تو میزنم ، اگر  چه با ( استخوان ) خویش

زمانی که سیمین بانو شاعره بزرگ معاصر در یکی از سروده هایش از قدرت استخوان تن ، برای ستون سقف وطن مدد گرفته میتوان به اهمیت وجودی استخوان و قدرت آن پی برد . 

هر چند به خاطر جوهره شعر واژه هایش مملو از ایهام و نغز ادبیاتی میباشد ولی پر واضح است که منظور استحکام و قدرت ذاتی استخوان است  .

تصور کنیم که بالواقع نقش استخوان آن باشد که در شعر شاعره آمده است خب اگر استخوانی دچار پوکی باشد پر واضح است که قادر به نگهداشت هیچ سقفی نیست چه رسد به سقف وطن !

استخوان از عناصر مهم بدن است که نقش کلیدی در اسکلت بندی اندام بازی میکند . به واسطه بهره مندی ازاستحکام و قدرت در طول ایام کودکی تا میانسالی کمتر پیش میآید که دچار آسیب و هشدار درد باشد به این خاطر بیشتر ایام در طول گذران زندگی اغلب ما فراموش میکنیم که استخوانی در تن داریم .

فراموش میکنیم که زانوان ما از مکانیزم پیچیده ای ساخته شده که قطعات آن به ما امکان میدهد که به نحو احسن راه برویم ، بدویم ، به چپ و راست حرکت کنیم ، بدویم ، بپریم و حرکاتی از این دست که نبود هر کدام ما را از ادامه زندگی به چالش میکشد . بی اعتنایی به همین زانو و در صورت آسیب پذیری عواقبی چون تعویض مفصل زانو یا تزریق ژل را دنبال دارد . 

آیا میدانیم که برای تسهیل حرکات زانوان و مفاصل چون قطعات ماشینهای مکانیکی نیاز به بررسی و در صورت تشخیص جراح استخوان باید تزریقهای مورد نیاز مانند ژل یا گازهای اوزون و غیره انجام پذیرد همانند قسمتهای متحرک ماشینهای صنعتی که باید روغنکاری و گریسکاری شوند .  

در مجموع برای رسیدن به اهمیت استخوانها و برای حفظ و سلامتی آنها بهتر است که طی یک برنامه منظم با یک جراح استخوان یا دکتر ارتوپد در تماس باشیم . باید بدانیم استخوانها هم آسیب پذیرند و نباید آنقدر کوتاهی کرد که به یک چشم به هم زدن از میانسالی عبور کنیم با کوهی از درد های استخوانی و پوکی استخوان که در دوران کهولت از درد های متداول است روبرو شویم که شاید دیر شده باشد . 

در شماره های بعدی با دردهای ناشی از استخوان آشنا میشویم و همینطور با بهترین دکترهای ارتوپدی و جراحهای استخوانی که مورد نیاز همگان است نیز آشنا خواهیم شد . با جراح شکستگی یا پارگی مینیسک یا چاره برای پاهای پرانتزی را پی میگیریم . همینطور شکستگی لگن و نحوه درمان آن . 

برچسب ها

دیدگاه خود را بیان کنید

عکس خوانده نمی شود