لگن ، نقطه ثقل استخوان بدن

لگن ، نقطه ثقل استخوان بدن

از بهترین جراح ارتوپد که متخصص ارتوپد هم بود ، نقل قولی آمده بود که (( وقتی میگن چهار ستون بدنتون باید سالم باشه و از آن باید به شدت مراقبت کنید ، منظور اسکلت و استخوان بندی اندام است ))

این سفارش برای حفظ و مراقبت از استخوانها برای راحت زندگی کردن در طول عمر بسیار لازم و ضروریست . به این سفارش بسیار مهم و جامع باید اضافه شود که لگن هم نقطه ثقل استخوان بندی بوده که آنهم از اهمیت بالایی برخوردار میباشد .

فرم لگن و درد های ممکنه و ناشی از آن 

ساختمان لگن به همراه مفصل ران به مانند یک گوی و کاسه ای هستند که سر مفصل درون گودی کاسه ای شکل لگن قرار گرفته و به اصطلاح چفت و محکم شده است . افرادی که کمی با علم مکانیک آشنایی دارند میتوانند تصور کنند که میل لنگ چگونه به دو سر دیسک و کاسه چرخها متصل و محکم شده است . البته این متد و شیوه در اغلب ماشین آلات صنعتی به کار رفته و مشاهده میشود که در مقام قیاس ، این از ویژگی و شگفتی مکانیزم اتصال اعضا بدن به خصوص مفصل ران با کاسه لگن است !با این مثال میتوان معنی کرد که قدرت چفت شدن مفصل و کاسه لگن چقدر میتواند در ایستایی بدن حائز اهمیت باشد . 

این فرمت قرار گرفتن مفصل ران با لگن میتواند در برابر نیرو و فشار وزن بالا تنه مقاومت کند مخصوصا زمانی که فرض کنیم کودکی را در آغوش داریم همینطور تحمل وزنه های بالا تر چون هالتر وزنه برداری که تحمل فشارمضاعف روی این قسمت از بدن نیز وارد میشود . 

با این اوصاف توجه داشتن به این عضو مهم بدن و حفظ و مراقبت از آن باید از حساسیت بالا و بیشتری برخوردار باشد .

دردهای ناشی از لگن و مفصل ران 

درد در این منطقه از بدن میتواند از ناحیه لگن و مفصل ران نشئت بگیرد . تحمل این درد برای هر فردی بسیار سخت و مشقت بار است و میتواند فعالیت روزمره و به طور کلی هر حرکتی را دچار معضل کند . 

دردهای ناشی از لگن و مفصل ران سه بخش است .

  • دردهای عود کننده که در مواقعی دیده و احساس میشود که به صورت تکراری حادث میشوند .
  • دردهای مزمن که از دوازده هفته گذشته باشد .
  • دردهای حاد که کمتر از دوازده هفته از نمود آن گذشته باشد .

 

توجه کنیم :

 درد لگن یکی از رایج ترین و شایع ترین دردهای مشکل آفرین بین بانوان است . البته گاهی در آقایان هم دیده میشود ولی عموما بیشتر خانمها را درگیر کرده که آثار آن در ناحیه زیر شکم ، لگن و خاصره احساس میشود . صد البته که با احساس این نوع از دردها حتما باید با جراح استخوان یا فوق تخصص لگن تماس گرفته شود چون امکان دارد مسائل حادی برای فرد مبتلا در بر داشته باشد . البته بانوان به خاطر شرایط درونی و جنسیتی خود مانند زایمان ، دوران پریود ، یائسگی و مواردی از این دست ، به وجود آمدن این درد ها را باید بسیار جدی گرفته و متخصصین لگن و جراحان استخوان را در جریان بگذارند ..

 


برچسب ها

دیدگاه خود را بیان کنید

عکس خوانده نمی شود